Diensten

De NIVZ biedt twee instrumenten aan om risico’s voor zwemmers / baders bij een zwemlocatie in kaart te brengen. Het betreft een ‘prescan’ en een ‘risk assessment‘. Deze modellen zijn ontwikkeld onder auspiciën van de ILSE (International Life Saving federation Europe).

In opdracht van de eigenaar of beheerder van een zwemlocatie kan door de NIVZ een prescan of een riskassessment uitgevoerd. De uitvoering van een Prescan of een risk assessment gebeurt door ILSE gecertificeerde risk assessors.

Prescan

Voor het opstellen van een prescan-rapportage wordt gebruik gemaakt van het door de NIVZ specifiek voor situaties aan de Nederlandse kust ontwikkelde model. Dit model is door de ILSE geaccrediteerd. Vanuit haar lidmaatschap bij de ILSE zijn Reddingsbrigade Nederland / Stichting NIVZ (exclusief) geautoriseerd om het model toe te passen op de Nederlands (zwem)wateren.

Riskassessment

Voor het opstellen van een riskassessment rapportage wordt gebruik gemaakt van het ILSE risk assessments of Designated Bathing Areas, model. Vanuit haar lidmaatschap bij de ILSE zijn Reddingsbrigade Nederland / Stichting NIVZ (exclusief) geautoriseerd om het model toe te passen op de Nederlands (zwem)wateren.

advies

Nadat wij een prescan- of riskassessment rapportage van een zwemlocatie opgeleverd hebben, kunnen wij uw organisatie voorzien van adviezen om eventuele geconstateerde riscio's beheersbaar te maken. Dit kan zich vertalen in het assisteren bij het opstellen van een beleidsnota of een oplossing op basis van best pratice voor een specifiek vraagstuk.